Maatwerktrajecten interculturele communicatie

Wist je dat NCB naast de taalopleidingen en de uitgeverij ook maatwerktrajecten verzorgt voor werkgevers en opleidingen? Een deel van deze maatwerktrajecten gaat over interculturele communicatie. Ben je benieuwd wat dat inhoudt? In dit artikel lichten we twee van die maatwerktrajecten uit.

Training Belastingdienst

Afgelopen najaar heeft NCB een maatwerktraject voor de Belastingdienst ontwikkeld en gegeven. Zij waren bezig met een interne opleiding tot controleur voor statushouders met een achtergrond als jurist of econoom. Als onderdeel van dit traject vroegen ze NCB om een training interculturaliteit te verzorgen. De training bestond uit 4 dagdelen, waarin de cursisten kennis maakten met Nederlandse kernwaarden, identiteit en omgangsvormen.

Onbewuste denkpatronen

Docent Annett Leonard koppelde de theorie zoveel mogelijk aan praktijkcasussen. De cursisten kregen de opdracht zelf na te denken wat ze in een bepaalde situatie zouden doen of hoe ze een situatie inschatten. Onbewuste denkpatronen zijn vaak het grootste struikelblok in interculturele communicatie. Die zijn gekleurd door je referentiekaders, aannames, stereotypen en vooroordelen. De denkpatronen zijn deels cultureel bepaald, maar hebben ook te maken met je opvoeding en socialisatie. Deze casussen waren voor veel cursisten eyeopeners. ‘Ik heb hier geleerd hoe belangrijk het is om fouten te  maken, want wij leren door vallen en opstaan.’ vertelt cursist Ali Abbas. ‘Ik heb heel veel foutjes gemaakt in Nederland, want ik ben nieuw hier. Ik heb geleerd dat ik niet te lang bij mijn fouten moet stilstaan, maar kan luisteren naar feedback om in de toekomst de fouten te voorkomen.’

 

'Ik heb geleerd dat ik niet te lang bij mijn fouten moet stilstaan, maar kan luisteren naar feedback om in de toekomst de fouten te voorkomen.’ 

Ali Abbas, cursist bij het maatwerktraject Belastingdienst

 

In gesprek met Nederlandse collega’s

Interculturele communicatie werkt natuurlijk twee kanten op. Dus is het belangrijk om ook de Nederlandse collega’s bij het traject te betrekken. Daarom kregen de cursisten regelmatig een opdracht om in gesprek te gaan met een Nederlandse collega over bijvoorbeeld Nederlandse omgangsvormen. Ook bij de Nederlandse collega’s zorgden deze gesprekken voor eyeopeners en meer wederzijds begrip.

Privé-telefoontje

Één van de Nederlandse vanzelfsprekendheden is bijvoorbeeld dat je werk en privé gescheiden houdt. De meeste Nederlanders vinden het ongepast als je tijdens je werk – en helemaal tijdens een vergadering - een privé telefoontje aanneemt. In veel andere culturen is dat heel gewoon.

Verdiepen in culturele achtergrond

In een traject voor docenten aan MBO Utrecht verdiepten de Nederlandse docenten zich in interculturele communicatie. Daarin leerden ze hoe ze kunnen omgaan met leerlingen met een andere culturele achtergrond. Ook hier leerden de docenten zich bewust te worden van referentiekaders die de communicatie op allerlei manieren beïnvloeden. Denk aan opvoeding, cultuur, familie en vrienden.

Wederzijds begrip

Bij elk behandeld onderwerp was er aandacht voor hoe je als docent hier rekening mee kunt houden in je lespraktijk. Een aantal opdrachten was erop gericht om je bewust te worden van je eigen culturele achtergrond. Daarnaast gingen de docenten aan de slag met allerlei casussen, waarin culturele aspecten in belangrijke rol spelen. Hierdoor ontstond meer wederzijds begrip en weten de docenten nu beter hoe ze hun leerlingen het beste kunnen benaderen of kunnen voorbereiden op de Nederlandse lespraktijk.